Į pradžią
 
Naujiena
2019-09-26   EBPO: Lietuvos fiskalinė institucija įnešė fiskalinio skaidrumo, tačiau stokoja nepriklausomumo

Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) vadovaujama ekspertų grupė pirmą kartą atliko Lietuvos nepriklausomos fiskalinės institucijos, įsteigtos Valstybės kontrolėje, išorės peržiūrą. Jos tikslas – įvertinti nepriklausomos fiskalinės institucijos (NFI) veiklą, atsižvelgiant į taikomus EBPO principus ir pateikti rekomendacijas dėl jos veiklos efektyvumo tobulinimo ir ilgalaikės perspektyvos.

Nepriklausomos fiskalinės institucijos funkcijas nuo 2015 metų vykdo Valstybės kontrolės Biudžeto politikos stebėsenos departamentas (BPSD). EBPO teigimu, NFI, naudodamasi Valstybės kontrolės reputacija, per trumpą laiką įgijo puikią reputaciją atlikdama griežtas nepriklausomas analizes. Tačiau ekspertai pastebi, jog nepaisant to, kad jos darbo kokybė yra pripažįstama, jai trūksta veiklos nepriklausomumo efektyviai vykdyti savo funkcijas ilguoju laikotarpiu. Jai taip pat trūksta aiškaus viešojo identiteto, nes daugelis suinteresuotųjų šalių negali aiškiai atskirti nepriklausomos fiskalinės institucijos ir aukščiausiosios audito institucijos (AAI), dirbančių kartu po vienu stogu Valstybės kontrolėje.

„Efektyviai veikianti nepriklausoma Fiskalinė institucija yra kaip švyturys, nušviečiantis viešųjų finansų rizikas ir teikiantis naudą piliečiams. Stebime ryškią pažangą, kada jauna institucija įgyja puikią reputaciją, atlikdama rimtas analizes, tačiau iššūkiai išlieka. Mūsų rekomendacijos siekia įtvirtinti institucijos nepriklausomybę ir sustiprinti instituciją bendrąja prasme“, sakė Lisa von Trapp, EBPO Viešojo valdymo direktorato Biudžeto sudarymo ir viešųjų išlaidų skyriaus vyresnioji politikos analitikė.

EBPO pabrėžia, jog, atsižvelgiant į tarptautinius nepriklausomų fiskalinių institucijų ir aukščiausiųjų audito institucijų nepriklausomumo standartus, naujajame Valstybės tarnybos įstatyme numatyti įdarbinimo ir kiti procesai neatrodo tinkami nei aukščiausiajai audito, nei fiskalinei institucijoms. Aukščiausiosios audito institucijos teigimu, centralizuota valstybės tarnautojų atrankos sistema kuria santykius su vertinamaisiais audito subjektais ir kelia reputacijos rizikų dėl Valstybės kontrolės darbuotojų objektyvumo ir nešališkumo.

„EBPO teigia, kad tose šalyse, kuriose veikia stiprios audito institucijos, korupcijos lygis yra mažesnis. Jei mūsų šalis pralaimės šioje srityje, pralaimėsime ir visur kitur. Nepamirškime, kad EBPO į Lietuvą siunčia ne pinigus, t. y. duoda ne žuvį, o meškerę“, – spaudos konferencijoje sakė valstybės kontrolierius Arūnas Dulkys.

Pateiktas EBPO ekspertų įžvalgas AAI pristatys ir diskutuos Seime. Tikimasi, kad tai bus veiksmingas postūmis sprendimų priėmėjams įgyvendinti tolimesnius būtinus pokyčius, kuriuos rekomenduoja tarptautiniai ekspertai. Šių metų pabaigoje planuojama pristatyti Europos Audito Rūmų, Lenkijos ir Jungtinės Karalystės aukščiausiųjų audito institucijų ekspertų grupės šiuo metu atliekamą aukščiausiosios audito institucijos ekspertinį vertinimą.

Valstybės kontrolės sudėtyje veikia trys atskiros nepriklausomos institucijos: klasikinė aukščiausioji audito, ES investicijų audito ir nepriklausoma fiskalinė institucija. Esant tokiai neįprastai struktūrai, siekiama užtikrinti trijų visiškai skirtingų funkcijų vykdymą.


Lietuvos Respublikos fiskalinės institucijos veiklos vertinimo ataskaita
      
Komentarams:
Ingrida Vilkancaitė,
Biudžeto politikos stebėsenos departamento direktorė
Tel. 204 7668, el. p. ingrida.vilkancaite@ifi.lt 

Už informaciją atsakingas Komunikacijos skyrius
Informacija atnaujinta 2019-12-02

Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė

Biudžetinė įstaiga

Pamėnkalnio g. 27 (įeiti iš V. Kudirkos g. 15), 01113 Vilnius, tel. (8 5) 266 6752, el. paštas info@vkontrole.lt, kodas Juridinių asmenų registre 188659229.